Interessant artikel in de Volkskrant over de besteding van het geld dat de overheid aan het onderwijs schenkt. Elke keer weer denken leraren dat het geld zal leiden tot een verbetering van hun salaris maar, nee….
En daarnaast worden de klassen voller, het takenpakket ook en gek genoeg de prestaties van de leerlingen lager.
Waar blijft dat geld? Dat wordt besteed aan onderwijsondersteunend personeel dat taken uitvoert die vroeger gewoon door de leraren werden uitgevoerd. Waarom is dat dat geen verlichting van het werk van de leraar vraag je je af? Omdat dat leidt ot heel veel extra overlegmomenten en gebrek aan overzicht. Het is net als in de verpleging: De patient wordt niet beter verzorgd door alle verschillende taken ook door verschillende mensen te laten uitvoeren: iemand die tanden komt poetsen, een ander die bloeddruk opneemt, een volgende die steunkousen aantrekt, iemand die het eten in de magnetron zet etc. Een persoon die al die zaken doet werkt met meer plezier en begrijpt ook meer van de toestand van de patient.
Verder werd duidelijk dat veel geld wordt vesteed aan de leermiddelen…..nieuwe boeken schoolmeubilair etc.
Is dat laatste misschien te veel? Als de prestaties omlaag gaan mag je je dat toch afvragen?
-
Archieven
-
Meta